Sommelier

wijn

Niet zo lang geleden kwam ik bij toeval terecht op de website van een toprestaurant hier uit de buurt. Ik bekeek wat foto’s en las wat korte tekstjes. En ineens viel mijn oog op een naam die mij zeer bekend voor kwam.

Meteen dacht ik aan mijn middelbare school. De jongen die bij deze naam hoorde was in het restaurant werkzaam als Patron Sommelier en bleek opgeklommen tot mede-eigenaar van dit zeer bekende en goede restaurant. Ik dacht terug aan de ochtenden dat hij ietsje te laat binnenkwam en dan voor de spiegel langdurig en nauwkeurig zijn haar stond te kammen. Ja, hij was later, want hij had gisteren gewerkt in het restaurant waar hij een bijbaantje had.

Een echte horecaman, toen al. Nog geen 16 jaar was hij. Maar hij wist waar zijn toekomst lag: hij ging het ver schoppen in de horeca. En nu zag ik dat het hem gelukt was. Maar goed: wat is een sommelier? Zo goed kende ik die wereld nou ook weer niet.

Ik zocht het op en wat bleek? Een sommelier is, eigenlijk gewoon, iemand die alles weet over wijnen.

Een beetje trots op mijn oude klasgenoot surfde ik verder.

Plaats een reactie